Motion Capture
Skellefteå Science City driver den regionala spelsatsningen Arctic Game – ett blomstrande ekosystem för spelindustrin i norra Sverige. Inom satsningen och projektet Intersective Game utforskar vi möjligheterna med motion capture som en banbrytande teknologi. I Umeå, Boden och Skellefteå erbjuder vi denna teknik som en avancerad test- och innovationsplattform.
/https%3A%2F%2Fwww.skellefteasciencecity.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FJW_250521_153144_webb__socialmedia.jpg)
System
3
Orter
3
Testbäddar
Testbäddar är avgörande för att överbrygga klyftan mellan innovation och implementering. Genom att erbjuda en kontrollerad miljö för att testa nya lösningar minskar de risker, förfinar teknologier och validerar idéer innan de implementeras i större skala. Dessa plattformar främjar samarbete mellan företag, forskare och beslutsfattare, vilket säkerställer att innovationer är både tekniskt genomförbara och kommersiellt relevanta.
Inom Arctic Game fokuserar vi på motion capture som en testbädd, vilket gör det möjligt för studior och utvecklare att experimentera med den senaste teknologin och förbättra animationer, spelmekanik och interaktiva upplevelser. Oavsett om det är i Umeå, Boden eller Skellefteå fungerar våra testbäddar som en viktig resurs för branschen, främjar innovation och stärker konkurrenskraften hos spelutvecklare i norra Sverige. Utöver spel öppnar de också upp för samarbete mellan spelindustrin och traditionella industrier, genom att utforska hur interaktiv teknologi kan driva innovation inom områden som utbildning, simulering och produktutveckling.
Vad är Motion Capture?
Motion capture (MoCap) är en teknologi som används för att digitalt spela in mänskliga rörelser och tillämpa dem på 3D-karaktärer i spel, filmer och virtuella upplevelser. Genom att placera sensorer eller markörer på en skådespelares kropp kan kameror i realtid spåra deras rörelser och fånga allt från subtila gester till komplexa handlingar. Den inspelade datan överförs sedan till en digital karaktär, vilket skapar verklighetstrogna animationer med naturliga rörelser och uttryck.
MoCap används i stor utsträckning inom spelindustrin för att förbättra karaktärsanimationer och göra rörelserna naturliga och uppslukande. Det används också i film, VR-upplevelser samt inom medicinsk och idrottsvetenskaplig forskning för att analysera rörelser.
Tillgängliga system
Boden
Rokoko
Med dräkterna från Rokoko behöver du inte använda några testmiljöer, kameror eller markörer. Denna utrustning är särskilt utvecklad för indiestudios och ger friheten att göra rörelseinspelning (mocap) på distans i realtid.
Kontakta Sofia Lundström för mer information: sofia.lundstrom@arcticgame.se
Specifikationer för testmiljö
-
Smartsuit Pro II: Storlek M och L (2 par av varje)
-
Smartgloves: Storlek M och L (1 par av varje)
-
Ansiktsinspelning: 1 hjälm för FaceCap
-
Coil Pro: 1 styck
Skellefteå
Qualisys
Qualisys är det världsledande företaget inom kameror och mjukvara för inspelning, bearbetning och visualisering av mocap-data. Vi erbjuder företag och forskare möjligheten att fånga precisa rörelser med den mest avancerade tekniken.
Kontakta Pernilla Lindmark för mer information: pernilla@skellefteasciencecity.se
Tjänster
-
Rörelseinspelning – Kropps- och fingertracking samt rekvisita
-
Ansiktstracking
-
Databearbetning – Rensning av tracking och lösning i Qualisys-mjukvaran
-
Realtidsförhandsvisning av sessioner*
-
Kräver viss installation men fungerar med nuvarande uppsättning.
-
Specifikationer för testmiljö
-
Kameror: 16 Qualisys Miqus M3
-
Scen: 10×12 meter (120 m²) med 3 meters takhöjd
-
Inspelningsyta: 4×5 meter (20 m²)
-
Inspelning av upp till 3 aktörer samtidigt med rekvisita
-
Inspelning av upp till 2 statiska vittneskameror
-
Inspelning av upp till 2 par händer med Manus-handskar för fingertracking
-
Liveförhandsvisning i Unreal Engine
-
Ansiktstracking: upp till 2 aktörer med Epics Live Link-app för iPhone / Ansiktsinspelning: 2 hjälmar för FaceCap
-
MoCap-dräkter: Storlek XS–XL (1 av varje)
-
MoCap-strumpor: Storlek M och L (2 par av varje)
-
MoCap-mössor: 3 stycken
-
MoCap-handskar: Storlek M och L (1 par av varje)
-
Livekameror: 2 Blackmagic Studio 4K Plus-kameror
* Endast kropp eftersom det finns 2 uppsättningar handskar och HMCs (Head Mounted Cameras). Begränsat antal kroppsmarkörer.
** Inga licenser för Autodesk-produkter och ingen nuvarande uppsättning för Unity.
Umeå
OptiTrack och Motive
Motive-mjukvaran kombineras med OptiTrack-kameror för att spåra och fånga rörelser från små retroreflekterande markörer som fästs på människor och objekt. Den levererar rörelsedata i realtid med branschledande noggrannhet.
Motive erbjuder enkel installation, stöd för större inspelningsvolymer och producerar ren data. Trackingen används i många sammanhang – från robotik och rörelsevetenskap till animering av tv-spel, filmisk virtuell produktion och platsbaserad virtuell verklighet (VR).
Kontakta Andreas Waleij för mer information: andreas.waleij@arcticgame.se
Finansieras av
Kontakt
Business Development Manager
Relaterade nyheter
Spel
03 Jun 2025
Spetsteknik från spel- och filmvärlden möjliggör medicinskt forskningsprojekt
/https%3A%2F%2Fwww.skellefteasciencecity.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FJW_250521_153144_webb__socialmedia.jpg)
På Campus Skellefteå pågår ett unikt forskningsprojekt om långvarig ryggsmärta. Studien kräver avancerad rörelseanalys och extremt precisa mätningar av hur kroppen rör sig. Med hjälp av motion capture-teknik kan forskarna följa patientens rörelser med millimeterprecision – och objektivt se hur olika behandlingar påverkar kroppens rörelser.
Spel
22 Apr 2025
Motion Capture-workshop i Skellefteå väckte internationellt intresse
/https%3A%2F%2Fwww.skellefteasciencecity.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F04%2FJW_250406_102420_webb__socialmedia.jpg)
Närmare 30 deltagare från hela landet samlades i Skellefteå för två intensiva dagar med fokus på Motion Capture-teknik – ett område som blir allt viktigare inom film, spel och scenkonst. Bland deltagarna fanns dansare, skådespelare, filmproducenter, regissörer, tekniker och animatörer, som tillsammans fick fördjupa sig i både produktion, skådespeleri och teknikhantering.
Spel
12 Dec 2024
Testbädd från Skellefteå möjliggör innovativt konstverk under Nobel Week Light
/https%3A%2F%2Fwww.skellefteasciencecity.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FLove-at-first-sight-DSC06441.jpg)
Tack vare Skellefteås testbädd för motion capture kunde det Stockholmsbaserade företaget Smash Studio utveckla ett unikt konstverk till Sveriges största ljusfestival, Nobel Week lights. Konstverket, som kombinerar avancerad teknik, dans och poesi, markerar en viktig milstolpe för projektet Intersective Game och lyfter fram testbäddens potential som en nationell plattform för innovation och kreativitet.
Dela artikeln, kopiera länken