Plan för vätgastankning vid Skellefteå Droneport

Testbädd

08 Sep 2025

Tre KTH-studenter har under sommaren arbetat fram en guide för hur en vätgastankplats kan etableras vid Skellefteå Droneport. Arbetet, som gjorts inom ramen för ett sommarstipendium från Sammes stiftelse, ger Arctic Aviation Hub ett viktigt underlag för framtidens drönarflyg.

Från idé till konkret plan

Frans Ignberg (maskinteknik), Oskar Albinsson (farkostteknik) och Sebastian Lindberg (farkostteknik) från Kungliga Tekniska Högskolan har under sommaren fokuserat på ett projekt som kan bana väg för en grönare drönarindustri.

– Vi fick projektet rekommenderat till oss och tyckte att det verkade mycket intressant. Det blev en möjlighet att både få bidra till Skellefteås näringsliv samt att få erfarenhet av hur utvecklingsprocesser sker i verkligheten, säger Oskar Albinsson.

En guide för framtiden

Resultatet är en omfattande rapport som visar hur Arctic Aviation Hub kan gå tillväga för att etablera en vätgastankplats. Rapporten belyser bland annat infrastruktur, säkerhet, leverantörsnätverk och kompetensförsörjning.

– Den slutgiltiga rapporten beskriver flertalet aspekter som måste betänkas innan någon drift av vätgasdrivna drönare kan ske. Det handlar om allt från säkerhet och lagstiftning till leverantörer och olika tekniska lösningar, berättar Frans Ignberg.

Lärdomar och utmaningar

Att arbeta med en teknologi som ännu är i sin linda har inneburit både svårigheter och nya lärdomar. Avsaknaden av tydliga riktlinjer för vätgasdrönare tvingade gruppen att tänka kreativt.

– Det största utmaningen var att hitta svar på en fråga som inte var ställd. Vi valde därför att anpassa vår plan efter osäkerheterna och i stället optimera för att Droneporten ska vara redo att hoppa på tåget när tekniken blir mogen, förklarar Sebastian Lindberg.

En resurs för Arctic Aviation Hub

Arctic Aviation Hub kommer nu att använda rapporten som underlag i sin fortsatta planering och för att kunna påbörja den fysiska implementeringen av en tankplats. Förhoppningen är att Skellefteå Droneport ska kunna erbjuda en testmiljö för företag som utvecklar vätgasdrivna drönare.

– Arbetet har varit oerhört värdefullt. Utformning av rapporten, med tydliga och pedagogiska rekommendationer kring hur implementeringen kan ske i steg, ökar möjligheterna för oss att i närtid börja planeringen för att tillhandahålla mindre mängder vätgas i test- och utvecklingssyfte. Det säger Henrik Littorin vid Arctic Aviation Hub.

Extra stipendium

Oskar Albinsson, Frans Ignberg och Sebastian Lindberg tilldelades även ett extra stipendium av Sammes stiftelse på 100 000 kronor. Stipendiet delas ut till projekt och studenter som utmärkt sig särskilt under sommaren. Stort grattis!

Arctic Aviation Hub

Arctic Aviation Hub är ett utvecklingsprogram som fokuserar på att driva framsteg och innovation inom elektrifierad och hållbar luftfart. Med ambitionen att bli ett ledande nav inom forskning, test, utveckling och kommersialisering av elektriska lösningar för luftfart, bidrar programmet till att forma framtidens hållbara flygsektor i Sverige och internationellt. Programmet leds av Skellefteå Science City och finansieras av Skellefteå Kraft, Skellefteå Airport och Skellefteå kommun.

Dela artikeln, kopiera länken