Watt an Idea matchar och skapar skillnad för hela Skellefteå

Hur kan ett etablerat industriföretag och innovativa startups enklare nå varandra?
I Skellefteå blev svaret Watt an Idea – en satsning där Skellefteå Science City och Skellefteå Kraft öppnat dörren för nya samarbeten inom energi och hållbar teknik.

Norra Sverige är just nu en av Europas mest spännande regioner för grön omställning. I Skellefteå växer nya företag, investeringar och idéer fram – inte minst gällande framtidens energifrågor.

Ett av de initiativ som gjort skillnad är Watt an Idea, en satsning som för samman Skellefteå Kraft med nystartade bolag med smarta lösningar. Bakom satsningen står Skellefteå Kraft, Skellefteå Science City och EIT InnoEnergy.

– För oss handlar Watt an Idea om att öppna dörrar – till nya idéer, samarbeten och sätt att tänka. På Skellefteå Kraft har vi lång erfarenhet och gedigen kunskap, men programmet gav oss nya perspektiv och utmanade oss att tänka annorlunda. Det långsiktiga målet är att ständigt utveckla och förbättra vårt energisystem, säger Linda Fransson, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft.

Flexibel modell

Embryot till Watt an Idea växte fram redan 2020, då som det treåriga projektet Accelerate Skellefteå. Grundtanken var enkel – företag i Skellefteåregionen skulle kunna beskriva sina utmaningar och Skellefteå Science City skulle hjälpa till att hitta unga, innovativa bolag i Sverige och Europa som kunde bidra med nya lösningar.

Under det sista året, 2024, utvecklades Accelerate till Watt an Idea – specifikt för Skellefteå Kraft. Enligt en mer flexibel modell kunde utmaningar löpande publiceras och företag från hela Europa fick pitcha sina idéer.

Skellefteå Science City hade rollen som matchmaker. De samordnade arbetet, marknadsförde initiativet, gick igenom ansökningar, intervjuade startups och förberedde de medverkande inför mötena. Genom EIT InnoEnergys nätverk kunde utmaningarna spridas internationellt och intresset var stort. Över 90 startups sökte till de olika utlysningarna under året.

– Vår roll var att göra mötena träffsäkra. Vi förberedde både Skellefteå Kraft och de sökande företagen så att dialogen skulle bli så konkret och givande som möjligt, säger Anna Mård, vd på Skellefteå Science City.

Lösningar på verkliga problem

För många startups blev Watt an Idea den första kontakten med ett svenskt industriföretag. För Skellefteå Kraft blev det en chans att omvärldsbevaka, testa nya idéer och hitta lösningar på verkliga problem.

– Vi ser Watt an Idea som ett nytt sätt att arbeta med innovation. Det handlar om att öppna dörren, testa och lära tillsammans. Vi har fått nya kontakter, nya idéer och en metod vi kommer att använda även framöver, säger Linda Fransson. 

För Skellefteå Science City blev det sista året ett bevis på hur öppen innovation kan fungera i praktiken. Genom att vara en neutral part kunde de skapa förtroende och tempo i processen.

– Vår styrka är att stå mitt emellan – vi förstår industrins behov och startupsens driv. När vi får ihop de två världarna händer det på riktigt, säger Anna Mård.

Skillnad för hela Skellefteå

Watt an Idea avslutades formellt 2024, men arbetssättet lever vidare. Skellefteå Kraft fortsätter att använda erfarenheterna i sitt löpande innovationsarbete, och Skellefteå Science City fortsätter koppla ihop företag och idéer som vill driva den gröna omställningen framåt.

– När vi lyckas skapa en match som leder till ett verkligt samarbete, då har vi gjort skillnad – inte bara för företagen, utan för hela Skellefteå, säger Anna Mård.

Dela artikeln, kopiera länken