Ser du stora drönare i luften? Här är förklaringen! 

Foto: Katla Aero

Mobilitet

25 Nov 2025

Det finns ingen anledning till oro om du ser flera drönare i luftrummet mellan Skellefteå och Norsjö under perioden 1–4 december 2025. Det är ett projekt som genomför testflygningar för att undersöka möjligheten att transportera gods med drönare över längre sträckor. Syftet är att testa logistikkedjan och öka kunskapen om teknikens möjligheter och utmaningar.

När genomförs flygningarna

Drönarenkommer att flyga flera gånger per dag inom tidspannet 9–15 under perioden 1–4 december 2025. Antalet flygningar per dag kan komma att variera beroende på väder och andra förhållanden.

Färdväg och omfattning

Drönaren flyger en rak sträcka på cirka sju mil (70 kilometer) enkel väg mellan Skellefteå Droneport i södra delen av Skellefteå och landar på ett inhägnat område strax norr om busstationen i centrala Norsjö. Inflygning sker från sydost. Tisdag till torsdag är målet med testflygningarna att drönaren ska transportera mindre paket från Bussgods med en sammanlagd vikt på omkring 5–15 kilo.

Om drönaren

Drönaren har en vingbredd på tre meter. Den lyfter och landar vertikalt och övergår sedan till att flyga med vinge som ett flygplan. Maxfart är ungefär 150 km/h och den maximala flyghöjden kommer att vara 120 meter över marken. Drönaren är godkänd för flygning i varierande väderförhållanden som kyla, snö och blåst. Flygningar kan komma att ställas in om gränsvärden förväntas överskridas. Drönaren styrs av en pilot som befinner sig på Skellefteå Droneport. Vid start och landning i Norsjö kommer personal från Arctic Aviation Hub eller Bussgods att finnas på plats.

Säkerhet och tillstånd

Flygningarna sker med särskilda tillstånd från Transportstyrelsens. Sådana krävs när drönare av denna storlek flyger utom synhåll för drönarens förare. Rutten innehåller förinlagda nödlandningsplatser och drönaren är utrustad med en fallskärm som kan användas vid akuta händelser. Skellefteå Droneport är ett avgränsat område och endast behöriga personer vistas där. Även ytan i Norsjö kommer att vara inhägnad.

Allmänheten rekommenderas att följa drönarflygningen på distans, hålla avstånd och att respektera avspärrningarna.

Om projektet

Projektet leds av Vinnova undersöker den kommersiella potentialen för att frakta gods med drönare samt vad detta kräver för infrastruktur på marken. I projektet som pågår under 2024-2025 ingår att genomföra verkliga flygningar för att demonstrera hela logistikprocessen på marken och i luften och bättre förstå utmaningar och möjligheter med denna typ av långväga drönarflygningar. I projektet medverkar Katla Aero, Arctic Aviation Hub via Skellefteå Airport, VTI och Skanska. Bussgods deltar som transportör av paket och Norsjö kommun medverkar som mottagande ort.

Här syns rutten – Dronechart – UAS

Foto: Katla Aero

Skellefteå Droneport

Skellefteå Droneport är en satsning inom Arctic Aviation Hub, som drivs av Skellefteå Science City i nära samarbete med Skellefteå Airport och med stöd från Skellefteå kommunSkellefteå Kraft AB och Skellefteå Airport.

Dela artikeln, kopiera länken